Kvällar på Svenska Akademien: Samuel Beckett

Från Börssalen i Börshuset i Stockholm, 25 februari 2021, kl. 19

Program
 

Svenska Akademiens ständige sekreterare, Mats Malm, hälsar välkommen. Därefter följer ett samtal mellan Horace Engdahl, Karl Dunér och Yukiko Duke. Vi kommer bland annat få höra mer om omständigheterna kring 1969 års Nobelpris, vilka utmaningar det innebär att iscensätta Becketts pjäser samt ta del av högst personliga upplevelser av honom och hans verk. Detta varvas med musikinslag enligt följande upplägg, sammansatt av Anders Lagerqvist och Horace Engdahl. Kommentarer: Anders Lagerqvist.

Morton Feldman (1926-1987)
"Vertical thoughts ll" för violin och piano (1963)
Feldman skrev en opera (eller snarare ”anti-opera” då varken Beckett eller Feldman var nämnvärt förtjusta i opera som konstform). Beckett sände en dikt på 16 rader till Feldman kallad ”Neither” som blev operans libretto och fick ge namn åt verket. Skapelsen speglar Feldman och Becketts existentialism och beskrivs som ”en resa från ett ogenomträngligt jag till en annan människas ogenomtränglighet utan att passera någon av dem”.

Marcel Mihalovici (1898-1985)
-  Toccata
-  Nocturne
ur "fem bagateller" för solopiano op.37 (1934)

Mihalovici skrev sin opera ”Krapp ou La Dernière Bande” efter Beckett's pjäs ”Krapps sista band”. Han komponerade även musiken till Becketts radioteater ”Cascando”.

John Cage (1912-1992)
”Cheap imitation” (1977) i version för soloviolin (bearbetning av Paul Zukofsky), sats l
I Samuel Becketts ”Textes pour rien” (Tre texter för ingenting) från 1950 och i John Cages talade performance ”Lecture on nothing” från 1949 visar upphovsmännen exempel på verk som belyser samhörigheten mellan dem. ”Cheap Imitation” kan liknas vid en musikalisk kommentar till dessa två verk och är en travesti på verket ”Socrate” av Erik Satie. Violinstämman är tämligen fri från repertoarens gängse tekniker.

Franz Schubert (1797-1828)
"Nacht und Träume" D. 827 (1825) i version för cello och piano
Beckett byggde sin ordlösa pjäs ”Nacht und Träume” på denna sång. I pjäsen hörs rollfiguren i slutet av föreställningen nynna de sju sista takterna av sången. Schubert räknades till de tonsättare som Beckett höll särskilt högt.

Marcel Mihalovici
Sonat för solocello op.60 (1949), sats lV
Inför arbetet med tidigare nämnda opera ”Krapp” hade Mihalovici frågat Beckett om han kunde skriva ett libretto åt honom. Beckett tackade ja men insåg föga förvånande att han inte kunde skriva på beställning. I stället övertalade han Mihalovici att skriva musik till ett befintligt verk och kompositören valde då att tonsätta pjäsen ”Krapps sista band”.

György Kurtág (1926- )
Tre pezzi op.14e (1996)
-Öd und traurig
-Vivo
-Aus der Ferne

Kurtág baserade sin opera ”Fin de partie” på Becketts pjäs ”endgame”. Operan inleds med dikten ”Roundelay”. Verket uruppfördes 2018 på Teatro alla Scala i Milano.

------------------------------------------------------

Medverkande

Samtalet:

Horace Engdahl är litteraturhistoriker, författare, översättare och ledamot av Svenska Akademien. Han är medgrundare av såväl kulturtidskriften Kris som skriftserien Kykeon. År 1987 disputerade han med Den romantiska texten : en essä i nio avsnitt. Han varit litteratur- och danskritiker hos Dagens Nyheter och även arbetat åt SVT:s Röda Rummet. Utöver flera essäistiska verk, såsom Stilen och lyckan (1992) och Ärret efter drömmen (2009) har Engdahl författat en stor mängd aforismer, exempelvis i Cigaretten efteråt (2011) och Den sista grisen (2016). Hans senaste bok är De obekymrade från 2019. Han valdes in i Svenska Akademien 1997 och åren 1999 till 2009 var han dess ständige sekreterare.

Yukiko Duke är journalist, översättare, redaktör och författare. Hon har bland annat arbetat för Gomorron Sverige och litteraturmagasinet Röda Rummet i SVT. Dessutom har hon varit chefredaktör för litteraturtidskriften Vi Läser samt konstnärlig ledare för den internationella litteraturfestivalen Stockholm Literature . Idag är hon litteraturkritiker hos Svenska Dagbladet samt driver en litterär youtube-kanal innehållande recensioner, intervjuer och mycket annat. Duke har tillsammans med sin mor, Eiko Duke, översatt en stor mängd japansk skönlitteratur till svenska, bland annat Kenzaburō Ōe och Haruki Murakami.

Karl Dunér är konstnär och regissör, just nu aktuell med utställningen Öar på Prins Eugens Waldemarsudde. Han debuterade som regissör 1987 och har genom åren varvat mellan teatern och bildkonsten. Han har även regisserat opera samt satt upp en rad pjäser för radioteatern. Åren 2009-2012 var han chef för Helsingborgs stadsteater. Dunér har sysslat med Becketts dramatik sedan han var i  tjugoårsåldern och har satt upp de flesta av hans pjäser, kortdramatik och Krapp Opera. Åren 2019-2020 gjorde han en hyllad uppsättning av I väntan på Godot på Dramaten.
 

Musiken:

Anders Lagerqvist, violin
Sedan 2012 konstnärlig ledare för den banbrytande konsertserien Musik på Udden i samarbete med museet prins Eugens Waldemarsudde i Stockholm. De konsertserier som Lagerqvist skapat har lett fram till konstnärliga samarbeten i Frankrike, Holland och England samt på en mängd svenska konsertscener och festivaler. Han har också deltagit i tidigare samarbeten med Svenska Akademien.

Willem Stam, cello
Den Kanadensisk-holländske cellisten Willem Stam är uppvuxen i Calgary, Kanada. 2006 flyttade han till Nederländerna. Stam framträder regelbundet som solist och kammarmusiker med ensembler i sitt hemland men även internationellt med en repertoar som spänner över en mängd stilar och genrer, ofta i samarbeten med nutida kompositörer.

Mats Widlund, piano
Widlund debuterade med Radiosymfonikerna i Brahms andra pianokonsert och som solist och kammarmusiker har han framträtt i Europa, USA och Japan. Han är konstnärlig ledare för Kammarmusikfestivalen i Sandviken och för Trelleborgs internationella pianofestival. Sedan 2001 är han professor vid Kungliga Musikhögskolans avdelning på Edsbergs slott.