Svenska Akademiens logotyp

Tal av Akademiens direktör, fru Wikforss

”Man är mans gamman.” Orden är ur Hávamál, en eddadikt från omkring år 1000. Människan är människans glädje. Sällan har väl denna sanning blivit så uppenbar för oss som under den svåra tid vi nu går igenom, då en pandemi sveper över världen. Vi har upptäckt hur mycket av vårt liv som genomsyras av den sociala kontakten, vårt arbete förstås, men också fritiden och kulturen. Hur teaterupplevelsen inte bara handlar om vad vi ser på scenen utan också om att vi ser det tillsammans, att vi delar en upplevelse i samma fysiska rum. I den digitala vardagen har våra hjärnor blivit skärmtrötta, våra händer längtat efter ett varmt handslag, och våra ögon upptäckt något märkligt: på skärmen kan man inte möta den andres blick.

I en kultur genomsyrad av idén om det ensamma geniet, forskaren, konstnären, författaren, är det lätt att glömma hur vi på djupet är beroende av varandra. För vår överlevnad förstås. Vår evolutionära styrka ligger just i att vi förmår samarbeta och med gemensamma krafter möta utmaningar i en hård omvärld. Beroendet av andra begränsar sig emellertid inte till att finna överlevnadsstrategier utan är mer genomgripande. Den som tidigt berövas den sociala gemenskapen förlorar både språk och tänkande. Emellanåt stöter vi på tragiska historier om barn som vuxit upp utan normal mänsklig kontakt. Källarbarn som hållits fångna hela sin uppväxt, en undangömd Kaspar Hauser. Resultatet är alltid detsamma. Barnen saknar språk och är kognitivt begränsade, i bästa fall har de en tvåårings intelligens. Det enskilda geniet tar häpnadsväckande språng och uttrycker aldrig tidigare tänkta tankar. Men de redskap hon givits har sitt ursprung i den mänskliga samvaron.

Detsamma gäller den banbrytande forskaren – en Newton, Darwin eller Einstein. Vi föreställer oss gärna ett snille som drar sig undan och i sin ensamhet tänker fram något helt nytt, utan hjälp från vetenskapens fotfolk. En lockande bild men en myt. Begåvningen krävs förstås för det vetenskapliga genombrottet, men den isolerade tänkaren fastnar lätt i sina egna tankebanor och faller offer för kognitiva skevheter av olika slag, som tendensen att vilja bekräfta de egna idéerna. Det är först i argumentationen med andra och mot bakgrund av den gemensamma insamlingen av kunskap som de stora genombrotten kan komma. Newton själv uttryckte det så: ”Om jag sett längre är det för att jag står på jättars axlar.”

Under pandemin har vi sett vad vetenskapen är förmögen till i ett skarpt läge. Det kommer att ta fem till tio år innan vi får ett fungerande vaccin, sades det. Men innan pandemins första år var till ända hade vi vaccin med en häpnadsväckande förmåga att skydda mot svår sjukdom. Det som skedde var inte ett mirakel utan resultatet av att världens forskare tänkte tillsammans och systematiskt utsatte sina resultat för granskning av det samlade forskarsamhället.

I politikens värld förvandlas idén om det ensamma geniet till myten om den auktoritäre ledaren, tron på den ofelbare som kan tala om för alla andra vad de ska tycka och tänka. Denne ledare menar sig inte bara veta hur allting är, han vet också hur det bör vara, och ve den som har andra idéer om det goda samhället, det goda livet. Yttrandefrihet, åsiktsfrihet, öppen debatt – sådant behövs inte när man är ofelbar. I tanken om den upphöjdes ofelbarhet ingår också antagandet om folkets okunskap. Detta utgör grunden för världens äldsta argument mot demokratin. Det återfinns hos Platon, som oroade sig för att okunniga medborgare skulle vara sårbara för en demagogs retorik och riskera att rösta fram en ledare som inför tyranni. Bättre då att staten styrs av de klokaste, av filosoferna. I vår samtid höjs liknande röster för ett ökat expertinflytande i de politiska besluten.

Men ofelbara ledare finns bara i Platons idévärld. Ingen är expert på allt, och när det gäller värderingar är det inte ens säkert att det finns några experter alls, eller något enkelt sätt att överbrygga oenighet. Demokratin löser problemet genom en inbyggd mångfald av perspektiv och en grundläggande värdepluralism. Vi har olika erfarenheter, olika kunskaper och olika värderingar. Låt oss diskutera öppet för att hitta lösningar på samhällsproblemen och utforska olika sätt att leva. Och låt oss skapa institutioner som kan stärka individens kunskap – oberoende medier, fri forskning, bibliotek och museer. Blir de politiska besluten dåliga kan vi göra om och göra rätt. Demokratins stora dygd är inte ofelbarheten utan erkännandet av vår gemensamma felbarhet.

Vårt behov av gruppen är emellertid inte bara av godo. I vårt arv ligger också nedlagt en vilja att följa med strömmen, att anpassa sig och stänga av förmågan till självständigt tänkande. Vi ägnar oss åt grupptänkande, tvekar att utmana konsensus och fattar dåliga, ibland katastrofala, beslut. Om tvivlet gnager inom oss tystar vi det av rädsla för att bli uteslutna från gruppen, och när gruppen hetsas mot ett visst mål, drivs av en gemensam mission, krävs stor viljestyrka för att inte dras med. Elias Canetti, Nobelpristagare i litteratur 1981, oroade sig för massans kraft och reflekterade över hur människans historia präglats av gruppers vilja att förstöra. Den destruktiva gruppen behöver en yttre fiende som kan stärka sammanhållningen, ett tydligt ”vi” mot ”dem”, den kännetecknas av paranoia och tolererar inte oliktänkande. För att vara medlem i en sådan grupp måste man hela tiden visa sin lojalitet och acceptans av doktriner.

I samtiden ser vi hur vilda konspirationsteorier ger den destruktiva gruppen kraft. Människor med låg tillit till demokratins institutioner finner varandra i sin misstro och i sin vilja att riva ned det existerande. På gator och torg i Europa samlas ideologiskt skilda grupper, new age-följare och individer ur vit makt-rörelsen, som sprider budskapet att Covid-19 är ett påhitt av eliten, att faran är överdriven och vaccinen enbart ett sätt att i hemlighet styra människor politiskt. I USA manifesterades massans råa kraft i Kapitolium den 6 januari.

På nätet finner gruppen en ny sorts existens. Forskare har konstaterat att digitala fora är som gjorda för den destruktiva gruppen. Snabbt formeras grupper med en tydlig mission, genomsyrade av starka känslor och med låg tolerans för oliktänkande. Sansade röster håller sig självmant borta. Till skillnad från fysiska grupper innebär en digital grupp inga risker eller ansträngningar för dem som deltar, gruppen kan därför växa obegränsat och existera på obestämd tid. Och gruppens vrede kan riktas mot människor vilkas blick man aldrig behöver möta.

Vad skiljer då den destruktiva gruppen från den välfungerande? Vad kännetecknar en grupp som inte faller till föga för grupptänkande utan gör det möjligt att ta fram kunskap och fatta goda beslut? En god, inkluderande deliberation. Det betyder för det första att en viss mångfald råder, att olika ståndpunkter gör sig hörda och att man inte räds att ifrågasätta konsensus. Men det betyder också att man använder sig av argument och är villig att kritiskt granska det som sägs. Att tycka olika och utmana konsensus har inte ett värde i sig. Det är endast i en rationell och öppen argumentation som oenigheten blir värdefull.

Författaren och journalisten Elin Wägner var den andra kvinnan att väljas in i Svenska Akademien, efter Selma Lagerlöf. År 1944 intog hon stol 15. Hon var engagerad både i kvinnosaken och i fredsrörelsen.  Tillsammans med andra framstående kvinnor bildade hon år 1921 Fogelstadgruppen. Målet var att skapa en medborgarskola för kvinnor så att de kunde få den kunskap som krävdes för att använda sig av sin nyvunna politiska makt. Man drev också en tidskrift, Tidevarvet, och i en berömd essä i denna tidskrift från 1929 försöker Wägner beskriva den anda som gruppen på Fogelstad genomsyras av. Medlemmarna, skriver hon, kommer från skilda världar och talar dock samma språk. Hon fortsätter:

Därför händer det fantastiska och upplyftande att vi begripa varandra. Det är väl inte underligt då, att vi känna oss befriade från tryck, hämningar och fruktan och i stället inspireras och suggereras av varandra. Till vad? Till att gemensamt tränga fram eller tränga in mot kunskap i den värld vi leva i som medborgare. Att skala bort … alla höljen, alla stelnade former omkring verkligheten, lyfta fram den och söka fatta dess befallning till oss.

När svensk demokrati fyller hundra år talar Wägner till vår tid. För att möta de utmaningar vi står inför behöver vi främja det öppna, förnuftiga samtalet, befriat från tryck och fruktan. Endast då kan vi motarbeta myter och fördomar, verklighetens stelnade former, och gemensamt tränga fram mot kunskap om den värld vi lever i. 

Högtidssammankomster genom åren

2021

Svenska Akademiens årshögtid firades måndagen den 20 december i Stora Börssalen i närvaro av såväl DD MM Konungen och Drottningen som HKH Kronprinsessan Victoria, jämte en samling åhörare. Utbildningsradion var på plats och filmade sammankomsten. Filmen kan ses här »

Vid sammankomsten, som började klockan 17:00, var närvarande av Akademiens ledamöter Akademiens direktör fru Wikforss, Akademiens kansler fru Swärd, Akademiens ständige sekreterare herr Malm, herr Runesson, herr Ralph, herr Olsson, fru Carlberg, herr Riad, herr Svenbro, herr Englund, herr Wästberg, herr Sem-Sandberg, ledamot Mossaed, herr Engdahl samt fru Forsström.

Akademiens direktör öppnade sammankomsten med ett tal i vilket hon påtalade hur den pågående pandemin fått oss att upptäcka hur mycket av våra liv som genomsyras av den sociala kontakten och att få dela upplevelser i samma fysiska rum. Den gamla idén om det ensamma geniet är kanske inte enbart romantisk utan också direkt farlig, särskilt om man rör sig inom den politiska världen. Värdet av fri och öppen dialog kan inte överskattas.

Läs direktörstalet »

Därefter gick ordet till fru Carlberg som vid 2020 års högtidssammankomst invalts på stol fem efter Göran Malmqvist. Då 2020 års högtidssammankomst hölls utan åhörare framförde hon sitt inträdestal nu vid 2021 års högtidssammankomst i stället. Talet besvarades av direktören.

Läs inträdestalet »

Därefter höll herr Sem-Sandberg, som vid 2020 års högtidssammankomst invalts på stol fjorton efter Kristina Lugn, sitt inträdestal, vilket besvarades av direktören.

Läs inträdestalet »

Direktören tillkännagav därpå, att årets minnespenning, utförd av konstnären Peter Linde, var ägnad författaren Emilie Flygare-Carlén. Minnesteckningen var författad av fru Mattson och herr Ralph läste ett utdrag därur.

Läs utdraget ur minnesteckningen »

Slutligen överlämnade direktören ordet till Akademiens ständige sekreterare herr Malm, som föredrog följande berättelse:

Ständige sekreterarens berättelse

Det lär aldrig uppstå konsensus om vad som gör ett ord vackert, men ett ord som ljuder särskilt väl i mina öron är antologi. En antologi kan rymma de mest oväntade iakttagelser, erfarenheter och formuleringar, och när den till exempel består av dikter hämtade från olika författare formar den också en levande, dynamisk väv av olikartade, kanske motsägelsefulla, temperament och världar.

Antologin är en skön företeelse, men även själva ordet är skönt i sitt uttryck av kärleksfull omsorg. Grekiskans anthos betyder ju ’blomma’ och ordets andra del logia är bildad av verbet legein, ’plocka’. Att utge en antologi är att välja ut och plocka de vackraste och mest väldoftande blommorna och sedan låta andra njuta av dem: att läsa en antologi är att ta del av, och vårda, denna gåva.

Verbet legein betyder inte bara ’plocka’ utan också ’tala’, rentav ’läsa’. Det återkommer i ett annat vackert ord: dialogLogos är ’ordet’ i vid mening, inte bara den skrivna bokstavsföljden utan själva innebörden, tanken. Dia- betyder ’genom-’ eller ’mellan-’: dialogen kan förstås som ett utbyte av ord och tankar mellan de talande, men det går också att med SAOB tänka sig att ordet i första hand är baserat på verbet dialegein, ’särskilja’. Betydelsemässigt närmar sig dialog i så fall ett annat ord med grekiskt ursprungkritik, som kan återföras till ett verb med betydelsen ’urskilja’.

Etymologin ger inte alltid en exakt förklaring, men dialogens kraft är ovedersäglig. Platons dialoger ger urscenen för dialogen som ett medium för utvecklande och förlösande av insikt, och den utredande eller undervisande dialogen förblev en central genre långt fram i tiden.

Att tala, läsa, välja ut och urskilja knyts i dialogen till insikt och förståelse av ett slag som uppstår mellan människor och verkar genom människor. Detta ligger i Svenska Akademiens uppdrag. Behovet att utveckla språket som redskap för kommunikation är delvis instrumentellt, riktat mot tydlighet och effektivt kunskapsinhämtande och meningsutbyte. När omsorgen om språket i stället riktas mot litteraturen, förskjuts frammanandet av den andras röst i riktning mot estetiska och existentiella dimensioner. Nobelpriset handlar om världens litteratur och möjligheterna att överbrygga geografiska och kulturella gränser och hinder. Allt i, för och genom dialog. Det är en aspekt av Akademiens arbete som är värd att hålla ständigt aktuell.

Akademien företog i november en resa till Rom för att följa spåren av den heliga Birgitta, drottning Kristina och Gustaf III samt möta påven Franciscus. Birgittas bidrag till kristenhetens samtal är väl känt, Kristinas bidrag till kulturen i både Sverige och Rom är inte lika bekant, och minst känt är kanske att Gustaf III deltog i julmässan i Peterskyrkan år 1783, enligt uppgift den första protestantiska kung som besökte kyrkan.

I egenskap av Akademiens direktör inledde herr Svenbro med ett tal till påven, där han citerade Tomas Tranströmers ”Romanska bågar” och uppehöll sig vid det ökade behovet av dialog i dagens sociala sammanhang, inte minst mellan vetenskap, kultur, politik, samhälle och tro. I sitt svar vidareutvecklade Franciscus detta i hans arbete centrala tema och framhöll ”social dialog som kungsvägen mot en ny kultur”. Medieomvandlingar ställer, tycks det, särskilda krav på omsorg om dialogen. Platon överförde en muntlig kulturs dialogiska urtillstånd till skriftmediet; med dagens digitala medier och plattformar utmanas den ömsesidiga dialogen av aggressiv monolog.

Det är en glädje att detta år kunna hålla en mer eller mindre traditionell högtidssammankomst, om än med kraftigt minskat antal gäster. I pandemins tecken försköts 2020 års högtidssammankomst från december till april, och blev digital. Fru Carlberg och herr Sem-Sandberg tog då sitt inträde, men vi sparade deras inträdestal för att låta dem lysa upp dagens sammankomst.

Akademien har under året vinnlagt sig om antologi och dialog i förening. I augusti utsändes En bro av poesi i en kvarts miljon exemplar, till varje sexåring och som klassuppsättningar för lågstadieskolorna. Sextio dikter, både äldre och nutida, återges där med nygjorda illustrationer av flera av Sveriges främsta barnboksillustratörer, med diskreta frågor som kan vägleda den vuxnas läsning och samtal om dikterna tillsammans med sitt barn eller sina elever. Vuxna som läser antologin på egen hand har också visat en tendens att försjunka djupt i den. Läsfärdighet är central för demokratin, och i den meningen kan läsandet betraktas instrumentellt. Men En bro av poesi erbjuder också möjligheten att inte se ord, meningar och dikter som något som måste avkodas och avverkas, utan som något att stanna upp inför, smaka på, överväga olika innebörder och tolkningar av, som något vi inte måste klara av utan kan återvända till igen och igen. En existentiell läsning snarare än instrumentell, i fortlöpande samtal.

Arbetet med utgåvan har varit dialogiskt i bästa mening. För idé och urval står Ann Boglind och Anna Nordlund, som tidigare utvecklat stödet för skollärare och elever i Litteraturbanken. Boken är utgiven tillsammans med förlaget En bok för alla, och vi har haft ett strålande samarbete också med Skolverket och Läsrörelsen.

Ytterligare en antologi har ingått i årets utgivning, också den tillkommen i dialog mellan röster och konstarter. I klassikerserien har utkommit En svensk visbok. 99 visor och en psalm. David Anthin och Martin Bagge har stått för urval, kommentarer, ordförklaringar och en fyllig introduktion. Visorna kommer med noter, vilket gör att boken fått ett större format än det vanliga. Jag själv hade nöjet att skriva en kortare inledning.

Att Akademiens stiftare Gustaf III var en framstående författare framgår klart av årets andra utgåva i klassikerserien, med titeln Dramatik och vältalighet, i urval och med inledning, kommentarer och ordförklaringar av herr Engdahl.

En skrift om Nobelpriset i litteratur under 2000-talets två första decennier, med titeln Nobelpriset i litteratur – ett nytt sekel och författad av herr Espmark, har utkommit i både svensk och engelsk version. Skriften är en utveckling av herr Espmarks tidigare studie av Nobelpriset i litteratur de första hundra åren.

Med anledning av att Akademien haft sin verksamhet i Börshuset i jämnt 100 år har utgivits Fredric Bedoires Börshuset. Från rådhus till hemvist för Svenska Akademien, också den i givande samarbete med ett nytt förlag, nu LangenskiöldsBo Svenséns bok om Akademiens 200 ledamöter genom tiderna, De Aderton, har utkommit i en tredje upplaga. Årets julbok har titeln Överallt är kärlekens hus och ägnas dikter av Hafez i översättning av ledamot Mossaed och Lars Andersson.

Svenska Akademiens ordbok har utkommit med band 38:2, som omfattar orden från väva till åväxt. En åäng är en äng vid en å och en åkanna är en växt som går att finna i en å, men en åväxt är helt enkelt det som växer på något annat. Ä och Ö framträder under de kommande två åren.

År 2020 syntes en märkbar ökning av antalet besökare på saob.se och svenska.se, där man kan söka i SAOB samtidigt med Svensk Ordbok och Svenska Akademiens ordlista. Ökningen hade en förklaring i rådande pandemi och karantän, men under 2021 när samhället öppnat upp har användningen av de digitala resurserna ökat ytterligare och överstiger nu 2 miljoner sidvisningar per månad. I de siffrorna syns inte den breda användningen i apparna för mobiltelefon, där var och en kan bära med sig både Svensk ordbok och Svenska Akademiens ordlista.

Även de digitala böckerna i Litteraturbanken har blivit mer eftertraktade under 2021: litteraturbanken.se nådde i genomsnitt 780 000 sidvisningar per månad. Över tolvhundra böcker är nerladdningsbara och delningsbara som epubfiler.

De priser och stipendier Akademien delat ut under året är följande.

Kungliga priset instiftades av Karl XIV Johan och anvisas fortfarande av Hans Majestät. Priset, som utdelas för förtjänstfulla insatser inom något av Akademiens intresseområden, har tilldelats Ingvar Björkeson.

Bellmanpriset, instiftat 1920 av Anders och Emma Zorn och avsett att hedra en verkligt framstående svensk skald, har tillerkänts Åsa Maria Kraft.
Svenska Akademiens språkforskarpris, som skall hedra en verkligt framstående svensk språkforskare, har tilldelats Jan-Ola Östman.
Kellgrenpriset utgår ur den Gierowska donationen och utdelas för betydelsefull gärning inom Akademiens hela verksamhetsområde. Priset har i år tillfallit Suzanne Osten.
Gerard Bonniers pris skall tilldelas författare verksamma inom Akademiens intresseområde. Till mottagare av priset har utsetts Lotta Lotass.
Ur Gerard Bonniers donation utgår även stipendier till unga, lovande författare. Dessa har tillfallit Anna Fock och Sara Villius.

Dessutom tilldelade Akademien under hösten

Merete Mazzarella Svenska Akademiens Finlandspris, som utdelas för värdefulla insatser inom Finlands svenskspråkiga kulturliv,
Anneli Jordahl stipendiet ur Lena Vendelfelts minnesfond, som skall tilldelas diktare som söker hävda och värna rent mänskliga värden,
Laura Cangemi Svenska Akademiens pris för introduktion av svensk kultur utomlands,
Kristina Lundblad och Emi-Simone Zawall Svenska Akademiens franska stipendium, som är nytt för året,
Marie Göranzon Svenska Akademiens teaterpris,
Ardalan EsmailiElectra HallmanLindy Larsson och Magdalena Åberg Carl Åkermarks stipendium till förtjänta artister inom svensk teater,
Maxim Grigoriev Lydia och Herman Erikssons stipendium,
Helga Krook Kallebergerstipendiet,
Per Ledin Stipendium till Harry Martinsons minne,
Frida Nilsson Svenska Akademiens pris för barn- och ungdomslitteratur, som är nytt för året,
Thomas Sjösvärd ett forskarstipendium ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse samt
Linn Spross Anna Sjöstedts resestipendium.
Därutöver har ur Akademiens egna medel utdelats belöningar till Patrik GöranssonKennet KlemetsMargaretha LindholmAnnika PerssonÅke Smedberg och Eva Helen Ulvros.

Under våren utdelades följande belöningar:

Svenska Akademiens nordiska pris, utgående ur den Gierowska donationen, till Eldrid Lunden vid en ceremoni den 7 april,
Svenska Akademiens Bernadottestipendium till Katrin Ahlgren och Cecilia Hansson,
Doblougska priset till Arne Johnsson och Staffan Söderblom samt i enlighet med den norska nämndens förslag till Kjartan Hatløy och Mona Høvring,
Margit Påhlsons pris för viktiga insatser för svenska språket till Lena Ekberg,
Svenska Akademiens stipendium till postdoktorala språkforskare till Lisa Loenheim och Nathan Young,
Hanna Nordenhök, Fredrik Renard och Erik Zillén forskarstipendier ur Stina och Erik Lundbergs stiftelse,
Axel Hirschs pris till Jakob Lind och Claes Rainer,
Schückska priset till Carina Burman,
Zibetska priset till Folke Josephson,
Gun och Olof Engqvists stipendium till Sigrid Combüchen,
Signe Ekblad-Eldhs pris till Peter Sandström,
Eric och Ingrid Lilliehööks stipendium till Torbjörn Flygt,
ett stipendium ur den Gierowska donationsfonden till Valborg Lindgärde,
Svenska Akademiens tolkningspris till Gisela Kosubek och David McDuff,
Stiftelsen Natur och Kulturs översättarpris till Maria Björkman och Niclas Hval,
Karin Gierows pris till Göran Sommardal och Klas Åmark,
Svenska Akademiens bibliotekariepris till Susanne Joki samt slutligen
Svenska Akademiens svensklärarpris till Anna BergqvistAnnika Brogren, Stefan Ljungdahl och Åsa Wedberg.

Innan vi skiljs åt för vinternätterna, låt mig citera en dröm om dialog ur en av årets antologier, visboken. Jeremias i Tröstlösa uttrycker det så:

En borde inte sova, når natta faller på!

En borde si på stjärnera ... En borde vara två.

Det är dags att tacka för ett år fyllt av rika samtal och samarbeten. Det är också tid att se fram emot ett 2022 med utsikter till än mer av meningsbärande dialog. God jul och gott nytt år!